måndag 28 juni 2010

Kan man inte?

"Man kan aldrig ha för många vänner" sägs det ju. Men kan man verkligen inte det?

Jag har ganska många vänner & jag känner att jag inte hinner med alla så mycket som jag skulle vilja. Några umgås jag såklart mer med än andra. De uppfyller alla olika behov. Vissa är ganska ytliga, svåra att komma nära inpå, de är festprissar & jag har kul tillsammans med dom utan att gå på djupet för mycket.

Andra står för nån slags trygghet, jag vet att de finns vilken tid på dygnet som helst om jag skulle behöva dem. Jag kan älta allt möljigt utan att de tröttnar. Eller det kanske de gör men de säger iaf inget.
Några har jag känt sen jag var liten, de känner mig utan & innan & vet nästan precis hur jag tänker i olika situationer utan att för den sakens skull ta mig för givet. Några är allt-i-allo, partyvänner som jag har jäkligt kul med men också kan prata med om allt. Vi kan umgås med barnen, utan barnen, hemma, eller på krogen & nästan alltid har vi lika kul oavsett vart vi är.

Jag känner att jag har för lite tid för att vårda mina vänner & det känns tråkigt att behöva prioritera vem jag ska umgås med istället för att hinna med alla.

Min bästa vän har nästan helt försvunnit ur mitt liv & det känns lite tråkigt. Men under alla år så är det jag som hört av mig, jag som vårdat vår vänskap & jag som har varit den drivande. Jag orkar helt enkelt inte längre. Det kan ju inte vara meningen att det bara ska ligga på den ena att upprätthålla nån regelbunden kontakt. I en vänskapsrelation är det precis som i ett kärleksförhållande, man är två om att få det att fungera. Jag har gett upp nu. De senaste 8 månaderna så har vi pratat i telefon 3 ggr & setts 1 gång.
Jag känner att är inte jag viktigare för henne än så, ja då får det väl vara då.
På nåt konstigt sätt blir det krävande att prata med henne nu när det är så sällan. Vi missar så mycket i varandras liv & det känns jobbigt att uppdatera varandra om allt som hänt det senaste tiden.

Jag har många gånger varit besviken på henne för att hon inte hör av sig men sen jag bestämde mig för att strunta i henne så känns det faktiskt bättre. Jag väntar inte längre på att hon ska ringa & jag räknar inte med henne om vi andra ska göra nånting. Man kan nog säga att jag har gjort slut med henne efter en 25 år lång vänskap. Men jag är inte på något sätt sur eller arg på henne. Jag har bara tappat lusten att vara den som håller ihop oss...

5 kommentarer:

  1. Jag har ju sagt upp bekantskapen med en av mina bästa vänner, pga samma orsak, 2vägskommunikation är det som måste till ju.

    SvaraRadera
  2. Hej!!!

    Hoppas inte du säger upp bekantskapen med mig, även om jag varit borta ett tag nu, fast jag har faktiskt haft ledigt och njutit av sommaren på Gotland och i Blekinge! Men om det är till någon glädje så tänkte jag faktiskt på dig då och då och även idag när jag kom hem så gick en tanke till dig!! :)

    Hoppas allt är bra och vi får höras snart! Mycket jobb denna veckan dock :(

    Kramkalas!

    SvaraRadera
  3. För mig så är det nog åldern, som gjort att jag tänkt till lite mera på sådant.. Är det bara jag som hör av mig? Så tänkte jag inte förut.. Det bara var, liksom.. Nu när jag upptäcker att jag står för kontakten, så lägger jag också ner.. Jag vill att det ska kännas lika viktigt för oss båda.. Jag tycker det är ganska skönt, att sortera lite bland vänner.. De mest betydelsefulla blir kvar... Dom som uppskattar mig lika mycket som jag uppskattar dom.. Förstår precis vad du menar.. Ge och få..

    // Ms Singel

    SvaraRadera
  4. ia: Ja precis så är det. Min vän har bara mig & jag vet att jag är viktig för henne men då tycker jag att hon kan anstränga sig lite med.
    Hon säger själv att hon vet att hon är dålig på att höra av sig men det hjälper inte längre tyvärr.

    Åse: Goa vännen såklart jag inte gör. :) Vi har ju nyss funnit varandra & med dig blir det alltid galna historier & mycket garvande.
    Jag har tänkt på dig med, behöver ha en uppdatering om alla män i ditt liv snart. Extra nyfiken är jag på F-S!
    Klart vi hörs snart! :) Jag jobbar med mycket denna veckan men sen e det lugnt ett litet tag.

    Kramar

    Ms Singel: Ja jag vill med att det ska kännas lika viktigt & egentligen vet jag väl att det är så men då får hon också lägga två strån i kors. Nu har jag tröttnat på att behöva truga & be för att det ska hända nåt.
    Jag tycker med det är skönt nu när man blivit lite äldre, att man faktiskt kan välja lite mer vem man vill umgås med. Man behöver inte stå ut med folk på samma sätt längre.
    Fast med denna vännen är det tråkigt för vi har delat nästan hela livet tillsammans & varit igenom både mycket roligt & ledsamt. Men nu har jag passat bollen till henne & det är upp till henne att göra vad hon vill med den.
    Ringer hon så blir jag glad men väljer hon att låta vår vänskap rinna ut i sanden så är det väl det hon vill.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. *ASG*, jo då, F-S har hört av sig och är på G igen! Och jag har också varit på G, tänkte jag måste ju ha lite galna historier att berätta för dig när vi ses hahaha :)

    Hur har du det på tisdag nästa vecka, eller ev måndag kväll?

    Kramen

    SvaraRadera