söndag 1 augusti 2010

Hoppas hon ändrar sig

Jag har en kompis som är expert på att trycka ner folk. Hon har alltid varit likadan. Hon har en usel självkänsla och måste hacka på precis hur alla andra ser ut. Jag vet att hon alltid velat gå ner i vikt men hon skulle för sitt liv aldrig säga att någon som blivit smal är fin och att hon själv önskade att hon kunde ha lite karaktär och sluta äta så onyttigt. Istället så klankar hon genom att säga tex: "Fan va smal du är nu, nu ser du änna äcklig ut" eller "du har ju fan inga pattar eller nån röv kvar alls nu".

Detta har hon sagt till mig många gånger. Likadant har hon varit på mina vänner med liknade kommentarer. Då säger vi ofta till henne att hon är fin eller ger henne en komplimang för än det ena än det andra.

Hon får det alltid att låta som om det är fult att sköta om sin kropp genom träning eller annat fast jag vet att hon med hade viljat orka träna. Hon skyller på att hon inte har tid eller att man måste kunna få "unna" sig nåt ibland annars blir livet trist och att man måste vara nöjd som man är. Men det kan hon ju knappast vara då hon ska sänka alla i sin omgivning.

Vet faktiskt inte varför jag fortsätter att vara vän med henne eller varför jag inte säger ifrån. Men hon säger det på ett så "naturligt" sätt så det är svårt att svara henne.

I torsdags gav hon mig en riktigt fin komplimang och jag blev så förvånad att jag höll på att ramla av stolen. Jag blev riktigt glad och det värmde massor för att det kom just från henne.
Kanske kan hon trots allt ändra sig. :)

4 kommentarer:

  1. Man kan ju alltid HOPPAS att 25öringen trillade ner till slut.

    SvaraRadera
  2. Usch, såna människor är inga roliga att ha att göra med. Som sagt hoppas hon inser hur hon kan såra andra och ändrar sig!

    SvaraRadera
  3. Du är ALLTID fin :)

    SvaraRadera
  4. ia: Mmm men jag undrar det..men hoppas kan man som sagt :)

    Petti: Nej och jag har alltid kammat henne medhårs. Det är nog dags att fråga vad hon menar nästa gång hon fäller nån trevlig kommentar.

    Åse: Tack vad du e söt! :)

    SvaraRadera